Groep 1/2
Welkom bij…
de kleutergroepen!
Intakegesprek
Voordat
uw kind bij ons op school komt, krijgt u van ons een uitnodiging voor een
intakegesprek. Tijdens dit gesprek met de leerkracht kunt u informatie geven
over uw kind. Vervolgens worden er afspraken gemaakt wanneer uw kind komt
wennen. Voor kinderen die gedurende het schooljaar instromen worden in principe vier 'wen-afspraken' gemaakt, die bij voorkeur plaatsvinden vóór de vierde
verjaardag van uw kind.
De
kleutergroepen zijn heterogeen samengesteld. Dit houdt in dat kinderen in de
leeftijd van 4 t/m 6 jaar gemengd in het lokaal zitten. Sociale vaardigheden
komen hierdoor goed tot ontwikkeling; oudste kleuters mogen jongsten helpen.
We leren
de kinderen, naast taal en rekenen, zelfstandig te werken en
verantwoordelijkheid te dragen voor hun werk. Ook leren we hun omgaan met
uitgestelde aandacht. Met de Kanjertraining werken wij aan sociale
vaardigheden: hoe speel je met elkaar? Minimaal één keer per week lezen wij een
verhaal voor van Max (behorend bij de Kanjertraining), doen wij spelletjes om
elkaar beter te leren kennen en om ons de klassenregels eigen te maken. Ook
komt er spelenderwijs al een beetje Engels aan bod, zoals tellen en het
benoemen van kleuren en alledaagse voorwerpen.
In de
kleutergroepen wordt gewerkt met thema’s. De kinderen werken, spelen en leren
tijdens deze periode rond dit thema. We hebben ook altijd één keer per jaar een
cultureel thema en aan dit thema wordt schoolbreed en groepsdoorbrekend
gewerkt. Dan gaan de kleuters bijvoorbeeld naar het Concertgebouw voor een
meezingconcert van Harry Bannink.
Aan
het einde van de kleuterperiode nemen de kinderen van groep 2 afscheid van de
kleuterklas en gaan ze door naar groep 3. Ze krijgen dan hun map met alle
werkjes, tekeningen en hun eindrapport mee naar huis.
Hoe ziet een gemiddelde dag in groep 1-2
eruit?
We
starten de ochtend en de middag in de kring. Leergesprekken, voorlezen, taal-
en rekenspelletjes komen aan bod. Op maandag komt de logeer-aap of -beer altijd
weer terug en wordt er uit zijn dagboekje voorgelezen.
Na de
kring spelen wij buiten of (bij slecht weer) in het speellokaal. We eten en
drinken samen het tien-uurtje. Daarna
begint de speel/werktijd. De kleuters werken in kleine groepjes met de juf (denk
aan een knutselwerkje of opdracht van de weektaak) of mogen een vrije keus
maken van het kiesbord (bouwhoek, huishoek, zandtafel).
Aan
het einde van de schooldag pakken we onze jassen en tassen en sluiten we de dag
gezamenlijk af in de klas voordat we naar huis gaan.