Welkom bij…groep 7!

Het einde van de basisschooltijd nadert en de overstap naar de middelbare school is niet meer ver weg. Met name op het gebied van zelfstandigheid worden grote stappen gemaakt. Kinderen dragen steeds meer verantwoordelijkheid voor hun eigen leerproces en ontwikkeling. Naast de dagelijkse werktaken hebben ze ook een aantal weekopdrachten en huiswerk. Ze leren hierbij om overzicht te houden en te plannen.

Ook op het gebied van leerstof komt er veel aan bod in groep 7. De eerder opgedane kennis in groep 6 wordt verder verdiept, door deze te laten toepassen in een nieuwe context. Dus van kennis over breuken naar rekenen met breuken en van kennis over zinsdelen naar zinsontleding. Veel van de leerstof in groep 7 wordt in groep 8 herhaald. Daarom werken de kinderen van groep 7 en 8 ook soms samen, zoals bij TopOndernemers. Natuurlijk mag ook het verkeersexamen niet ontbreken in groep 7.

De groepen 7 en 8 gaan samen voor de meivakantie in een stille tocht vanaf het Trefpunt naar het monument op de Bennebroekerlaan. Dit doen zij in het kader van de Dodenherdenking op 4 mei. De stille tocht maakt deel uit van de lessen over de Tweede Wereldoorlog.

Het harde werken in groep 7 leidt uiteindelijk tot een voorlopig schooladvies aan het begin van groep 8. In groep 7 wordt dan ook een belangrijke basis gelegd voor de voorbereiding op de middelbare schooltijd.