Het Ontdeklab, gelijke kansen door ongelijk onderwijs!
Gelijke kansen door ongelijk onderwijs: daar geloven we in op de Sparrenbosschool.Ieder kind mag zijn potentieel ontwikkelen en dit kan niet door ieder kind hetzelfde onderwijs te geven. Dit vinden we logisch voor kinderen met een achterstand. Dit is ook logisch voor kinderen met een flinke voorsprong.
Iedere donderdagochtend komen veertien kinderen uit de groepen 5 tot en met 8 naar het speellokaal.
De kinderen volgen dan van 8.30 tot 12.00 een alternatief programma. Dit zijn kinderen die extra uitdaging kunnen gebruiken naast het reguliere programma. De specialist meer- en hoogbegaafdheid selecteert de kinderen samen met de Interne begeleider en de groepsleerkracht op basis van observaties, de SIDI 3 (selectietool) en de ‘Day a Week' screening.
Tijdens deze ochtend staan de volgende doelen centraal
Leren leren (bijvoorbeeld: leren plannen, doelen leren stellen, leren hulp vragen, leren zelfstandig werken).
Leren denken (bijvoorbeeld: zelfreflectie, filosoferen, kritisch kijken, leren vragen stellen, oplossingen bedenken).
Leren leven (bijvoorbeeld: leren fouten maken, ervaringen delen met ontwikkelingsgelijken, leren samenwerken).
Deze doelen komen naar voren binnen een thematisch aanbod waarin de kinderen veel ruimte hebben voor eigen inbreng. Recent werd het Ontdeklab van de Sparrenbosschool nog uitgekozen als voorbeeld van ‘Good Practice’ voor onderwijs aan meer- en hoogbegaafden door Passend Onderwijs Zuid Kennemerland en het Samenwerkingsverband VO Zuid Kennemerland. Een teken dat we op ‘De Spar’ op de goede weg zitten met het ontwikkelen van passend onderwijs voor meer- en hoogbegaafde kinderen.